FRIESLAND - Met zo’n 200 scholieren uit klas 3 en 4 van middelbare scholen uit heel Friesland ging vrijdag 19 september het project Het Delta Dilemma officieel van start. De jongeren verzamelden zich bij Hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden om te ontdekken hoe zij kunnen bijdragen aan de toekomst van water in Nederland.
Tijdens de interactieve kick-off kwamen de jongeren in aanraking met alle aspecten van waterbeheer. Ze volgden inspirerende workshops, spraken met experts uit de praktijk en leerden hoe veelzijdig én urgent de wateropgave is in ons land. Daarbij viel het hen op hoe ongelijk de verhoudingen zijn: “Als natuur en als burger heb je veel minder stem dan de overheid of het bedrijfsleven,” concludeerden twee deelnemende leerlingen.
Eén van de workshopleiders vertelde enthousiast over de impact van het project: "De leerlingen creëerden zelf een democratie en gingen met elkaar in discussie. En dat is precies de bedoeling."
Jongeren als wateradviseurs van de toekomst
Het Delta Dilemma is een educatief project van IVN Natuureducatie en partners, waarin jongeren actuele wateruitdagingen in hun eigen regio onderzoeken. Denk aan droogte, overstromingen of ruimtegebrek voor water. Ze leren over techniek, beleid én de belangen van mens en natuur.
De leerlingen kiezen een gebied in Noord-Nederland en werken aan een waterplan op maat. Ze brengen belangen in kaart, zoeken naar oplossingen en presenteren hun advies aan echte opdrachtgevers.
Samenwerking maakt sterk
Het Delta Dilemma is onderdeel van het Jongeren Adviesbureau van IVN Natuureducatie en wordt mogelijk gemaakt door:
Provincie Groningen, Drenthe, Fryslân; Wetterskip Fryslân, Waterschappen Noorderzijlvest, Hunze en Aas, Drents Overijsselse Delta, Vechtstromen, Stichting Technasium en een bijdrage van het Herstelprogramma Biodiversiteit Fryslân.
“Het is bijzonder dat we dit met zoveel organisaties samen organiseren. Dat laat echt zien hoe belangrijk we het onderwerp water vinden,” zegt Eline Meedendorp, projectleider bij IVN.